Drie Dolle Dagen!

Om later een teleurstelling te voorkomen zal ik meteen even vermelden dat het hier niet om het carnavalsfeest gaat. Ondanks dat er ook bij mij in de stad elk jaar fanatiek carnaval gevierd wordt door een stel (on)gelovigen besteed ik mijn kostbare tijd liever aan mijn passie.

Tekst en foto’s: Marco Vogelzang,

foto 1En….actie!

En het zal geen geheim zijn dat dat nog steeds snoekvissen is. Daarom had ik mijzelf na een uiterst zware familievakantie zonder hengel, 3 dagen achter elkaar op het grote water gegund. Telkens met onze nieuwe boot doch elke dag met een andere vismaat. Afgelopen vrijdag begon ik dan ook met Bart. Na een klik tijdens de roofvisweb forumdag van vorig jaar hebben we inmiddels al een aantal keer samen gevist.

foto 2

Met een watertemperatuur van ± 17 °C geen probleem bij de release!

Na even 10 minuten geworpen te hebben zijn we in de relax modus richting de beoogde stekken getrold. Niet dat dit wat opleverde, maar gezellig was het zeker. En met een heerlijk temperatuurtje zeker geen straf. Toen we aankwamen op de stek bleek het daar ook minder dan windstil. Met andere woorden, geen mooie kabbel op het water die je als snoekvisser zo graag ziet. Ook was er op de stek meer “gras” en ander ongewild groen in plaats van dat heerlijke fonteinkruid. Bart stelt voor om tegen de lunch de haven in de buurt eens te proberen. Niet veel later van ik in de haven in een tijdsbestek van nog geen 5 minuten 2 vissen van net boven en onder de 90 cm. Das toch lekker.

foto 3Lekker hoor zo in het zonnetje, en dat op een werkdag.

Na de middag besluiten we een eind door te varen, maar keren halverwege terug naar aanleiding van een what’s tipp welke Bart krijgt. Op de aangegeven plek stikt het van de vliegjes maar vangt Bart trollend langs de fonteinkruidbedden al vlot een mooie vis van 91 cm. Onder weg terug naar de helling besluiten we nog een andere haven an te doen wat mijn gast weer een leuke snoek

foto 4Smile….

De dag erna ga ik met (vis)vriend van het eerste uur Wouter, naar een ander oud water. Dit water staat niet bekend om z’n wilde vangsten maar geeft ons de mogelijkheid om datgene te doen wat we willen doen. En dat is een dag vliegvissen op snoek. Wouter is sinds een jaar helemaal om en wil eigenlijk niets liever dan vliegvissen… Voor zijn eigen bestwil zetten wij hem af en toe met beide beentjes weer terug op aarde. De dag begint meer dan prima want binnen 5 minuten is Wouter eigenlijk al klaar doordat hij een prachtig pr van 89.5 cm op de vliegenlat vakkundig binnen weet te halen. Schitterend gewoon op kraakhelder water. Eerst moet ik echter Wouter onthaken, want tijdens het vastpakken en onthakenblijkt er nog een dreg in de bek van de snoek te zitten waardoor de enkele haak al in Wouter zijn rechterhand zit. Met goed teamwerk blijft het gelukkig alleen bij de verontwaardiging.

foto 5Nieuwe hengel, nieuwe reel, nieuw pr!

Natuurlijk stream en strip ik zelf ook mee, maar zonder succes. Beiden krijgen we geen volgers of aanbeten meer. Wel vang ik nog een leuk snoekje op een jerkbait. Het plan was om in de middag al werpend met shadjes een mooie snoekbaars te vangen. Voor ons beiden veel te lang geleden vinden we. We gooien ons een spreekwoordelijke slag in de rondte maar meer dan een beste aanbeet op het rubber van Wouter komen we niet. Dan maar trollen met klein spul. Nog geen 5 meter verder bonkt mijn hengeltop best heen een weer. Maar nee, geen snoekbaars. Wel een leuke snoek.

foto 6Binnen 5 meter..

Uiteindelijk vissen we werpend, vliegend en trollend door tot een uur of 8 ’s avonds. Gewoon omdat het kan! Laat in de avond komen we moe maar zeer voldaan thuis.

foto 7Een fishie!

En dat terwijl en morgen weer een visdag te wachten staat. Zou dat dan de dolle dag worden? Ik hoop het wel. Mijn broer moet niets hebben van vissen, en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Dat is geen probleem want verder is hij wel normaal.. Zijn zoontje van 6 daarentegen heeft tijdens de vakantie het genot van vissen ontdekt. Nou ben ik de beroerdste niet en besluit ze beiden mee te nemen voor een dag je op het weid. Mijn eigen zoon van 11 mag ook graag een hengeltje uitgooien en ook hem doe ik geen groter plezier door met de boot te gaan. Kortom, we steken rond een uur of 10 van wal.

foto 8Vissers in de dop??

Ik geef de kids een hengel voor in de steun en zet er zelf ook eentje in. Onderweg naar de stek, begint mijn hengel al te stuiteren. Zo, dat gaat lekker denk ik nog. Het blijkt om een leuke vis te gaan. Tijdens de dril maakt broederlief het schepnet klaar. Maar ondanks dat hij 2 rechterhanden heeft en thuis alles fixed is een schepnet toch wat anders.. Op het moment dat hij klaar is, is het te laat. De vis is weg. Balen zeg, had graag een eerste snoek van dichtbij aan m’n neefje laten zien. Nadere inspectie van mijn nieuwe PigGrinder leert dat de onderste trailerhaak volledig is afgebroken. Ik baal! Maar helaas, het is niet anders en met de kennis van gister heb ik er alle vertrouwen in dat ook deze snoek het gaat redden. Omdat ik continue bezig ben met het afhalen van fonteinkruid, besluit ik mijn eigen hengel op te bergen.

foto 9Pap! Ik breng je wel even naar de vis.

We trollen en werpen osn van camping met ijs naar naakstrand, lachen ons kapot en gaan relaxed in het zonnetje weer terug. Aangezien er maandag gewoon weer gewerkt moet worden willen we op tijd terug. Maar de heertjes willen nog een snoek en een haai vangen en ook nog even zwemmen. Daar waar we vanmorgen zijn begonnen gaan we de dag ook eindigen. Een ondiep lopend plugje van Pim wordt gegrepen en ik weet niet hoe snel ik de hengel uit de steun moet pakken. Damn, weer pech! Op het moment dat ik begin te drillen, springt de snoek uit het water en lost de plug. Een boot vol beteuterde vissers blijft achter.

foto 10Niet veel later is het wel raak. Best eng eigenlijk.

Maar ook nu wint de aanhouder en niet veel later mag ik alsnog Pim zijn eerste vis ooit drillen en landen. Zo, deel 1 van de missie is geslaagd. Maar dat vasthouden en aanraken…dat doe ik wel als ik ouder ben. Prachtig. Nu wil mijn zoon natuurlijk niet achterblijven en zegt nonchalant dat het wel tijd wordt dat ie eens een meter vangt. En dan te bedenken dat meneer nog geen 5 zelf gevangen snoeken op z’n c.v. heeft staan. Ik knoop een chatterbaitaan z’n hengel en mag niet veel later aan de bak. “papa, volgens mij heb ik er een vis aanzitten!” Ik denk echter dat het fonteinkruid is, voor de zoveelste keer. Dan zie ik toch dat meneertje best moeite heeft om de hengel in bedwang te houden en ik neem na een halve minuut of zo over. Dan weet ik genoeg, das een beste. Ik dril de snoek kort af en zoonlief schuift het net snel en “vakkundig..” onder. Bam, die is binnen en ik zie de kleine iets kleiner worden bij het zien van een heel beste bak.

foto 11Zoh, die is klaar voor de komende tijd.

Meneer is helemaal hyper, enthousiast en angstig tegelijk. Maar als de snoek even bij ligt te komen in het net na de foto’s wordt ierustig en vraagt ie of we hem even willen meten. Natuurlijk willen we dat., Het meetlint stopt pas bij een formidabele 1.11 m! Zijn dag is goed, en die van mij is meer dan goed zelfs. ik ben zo trots als een pauw, mijn broer ook en in een roes rijden we naar huis. Ik heb veel prachtige visdagen meegemaakt, maar deze staat hoog in het lijstje kan ik je verzekeren.

foto 12Even afkoelen.

foto 13

Says it all!

Groet’n Marco,,,

One Response to Drie Dolle Dagen!