Een nieuwe start!!

Het is alweer bijna een jaar geleden dat ik hier mijn eerste verslag heb getypt. Het was dan ook zeker niet de bedoeling dat het bijna een jaar ging duren voordat het 2e verslag online zou komen. Echter lopen dingen soms anders dan gepland.

Het afgelopen jaar is voor mij een bewogen jaar geweest. Ik ben na mijn ICT opleiding nog wel een tijdje werkzaam geweest in de ICT branche, maar hier ben ik door omstandigheden uitgerold. De laatste 6 jaren was ik werkzaam in een groothandel voor allerlei materialen voor de installatiewereld in de bouw. Hier zat ik totaal niet op mijn plek. Afgelopen jaar was mijn dieptepunt hier in bereikt en ben ik gaan kijken hoe ik mijn toekomst zag.

Mijn probleem is alleen altijd al geweest dat ik niet wist wat ik nou precies wou. Ik ben daarop gesprekken gaan voeren met familie, vrienden en collega’s om zo mezelf beter te leren kennen. Ook ben ik met een loopbaancoach in gesprek gegaan die me een aantal handvaten heeft gegeven om verder te kijken dan je ‘comfort zone’. Ik wist dat er nu wat moest gebeuren, omdat ook mijn leeftijd gewoon doortikt, ondertussen 29…

Dit is niet voor niets geweest. Om een lang verhaal kort te maken ben ik momenteel weer een student. Maar dan wel in een BBL traject. Ik volg nu een MBO 4 opleiding waar ik mijn diploma ga halen voor… hou je vast…. Persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen. Dat houdt in dat je mensen begeleid met een beperking, gedragsproblematieken, verslavingen enz. Dit is een complete omgooi van mijn carrière, maar ik voel gewoon dat het goed is. Ik zit nu 1 dag in de week op school, en daarnaast werk ik sinds 1 september 30 uur in de week als leerling begeleider. Daarnaast is er ook een klein snoekvissertje op komst die mij vast en zeker vanaf februari nog meer van mijn vistijd gaat af snoepen, maar dit neem ik uiteraard voor lief!

Jullie zullen begrijpen dat hierdoor mijn tijd voor vissen wat af is genomen, maar dat houdt niet in dat ik dit loslaat. Sterker nog, eigenlijk begin ik er weer steeds meer van te genieten. Zeker nu ik dagen beleef waar er verschrikkelijk veel informatie in mijn hoofd komt. Dan is er niets lekkerder dan even lekker een dagje uitwaaien op het water en om zo even volledig te kunnen ontspannen.

Toch heb ik afgelopen jaar mooie dagen beleefd. Ik ben met verschillende mensen van ons orange team op pad geweest, maar heb bijvoorbeeld ook in de warme zomer een nachtje op een camping vertoefd aan het grote water samen met een goede maat van me die eigenlijk maar af en toe vist. De ene keer vingen we niets, maar af en toe zijn er ook schitterende vissen uit het water getild die de metergrens overschreden. Zelfs snoekbaarzen en mooie baarzen zijn de revue gepasseerd.

Zo ben ik ook een dag met mijn vader het water op geweest. Hier hadden we het al erg lang over gehad, maar eigenlijk kwam het er nooit van. Nu wil het geval dat mijn vader in hart en nieren een jager is, en dat daar echt voor leeft. Nu heeft vissen natuurlijk ook deels wel met het jagen te maken dus het sprak hem zeker wel aan om een keer mee te gaan. Op een gegeven moment had hij een gaatje gevonden. Maar het kon alleen een ochtendje, omdat hij ’s middags alweer een middagje kleiduiven schieten op het programma had staan. ’s Ochtends zijn we op tijd vertrokken, en ik heb hem gelijk een van mijn favoriete kunstaasjes aan de speld laten hangen.

We waren nog geen 200 meter begonnen of hij haakt zijn eerste snoek al die tegen de 80 cm aan zat. Een grijns van oor tot oor zowel bij vader als bij zoon ontstond. Tegen de middag toen ik hem bij de helling af wou zetten kreeg ik de melding dat dit niet nodig was. Hij was met volle teugen aan het genieten en zou een andere keer wel kleiduiven gaan schieten. Geweldig vond ik dit. Feit was wel dat mijn pa die sinds zijn kinderjaren niet meer op snoek had gevist mij even heeft laten zien hoe het moest!

Ook ging ik eens een dagje op pad met een kameraad van me die graag af en toe een hengeltje uitgooit. Deze jongen had echter een feestje achter de rug die hem op de golven van het grote water niet in de koude kleren ging zitten. Hij had eigenlijk 8 snoeken gehaakt die dag. Al heeft hij door omstandigheden… (buuuuurppp)… maar 2 vissen halfgebakken kunnen drillen.

Maar samen met Marco Vogelzang heb ik dit jaar weer gelachen en gehuild. Dit is zo’n vriendschap die echt tijdens het vissen is ontstaan, maar elk jaar sterker blijkt te worden. Zo vingen wij samen bakstenen van euh… bakstenen en schitterende snoeken. We beleefden visdagen zonder vis, en dagen met dubbele cijfers. Hopelijk volgen er nog veel van deze dagen samen met Marco.

Langzamerhand keert de rust in mij weer terug, en ik wil dan ook proberen af en toe weer mooie verslagen te schrijven van mooie visdagen die we beleven. Om jullie toch nog een idee te geven van de mooie momenten die ik dit jaar beleefd heb volgt hieronder nog een kleine fotoreportage die ongeveer de sfeer weergeeft van onze prachtige hobby.

Tot ziens op het water,

Rix

headsg2

7 Responses to Een nieuwe start!!

1. Top verslag weer rick!! Respect voor je levenskeuze! Dapper! Ook ik mocht zo’n toffe dag met je beleven.. Snoek op fireball bij onweer haha… Vergeet nooit meer! Blijven schrijven, en zal ook zelf weer eens verslag doen. Hoog tijd!!
    Greetz koriander

2. Super verhaal! Ik ben zoooo blij dat je weer lekker in je velletje zit en een mooie werkplek hebt gevonden die volgens mij heel goed bij je past! Geniet lekker van de tijd die komen gaat en straks van je mooie gezin. Dikke knuffel (lees: plof op de bank boven op je)