Vakantie aan het water (1)

Begin van het jaar kwam er iemand met het idee om eens met zijn allen op vakantie te gaan, boten en vismateriaal mee uiteraard. Want er zal gevist worden! De mogelijkheden werden bekeken en de camping werd geboekt. De tijd vloog want voordat we het in de gaten hadden was die week ook aangebroken. Een avond van te voren werd er het één en ander besproken over hoe wij het zouden gaan doen maar dat ging helemaal goedkomen. Eenmaal aangekomen op de camping troffen we ons verblijf aan, een eenvoudige trekkershut waar de dingen in zitten die je nodig hebt. Gewoon primitief en niks meer, maar daar hadden we ook voor gekozen. Als visser ben je er toch alleen maar om te slapen. Maandag was een verloren dag omdat we pas laat in het huisje mochten, in de avond alleen even een vaste hengel uitgegooid en veel lol gehad met voorns vangen.

Tekst en foto’s: Patrick van Asselt.

Primitief maar zeer geschikt huisje voor vissers.

De sfeer op een camping is altijd heerlijk, buiten zitten met een biertje en dom ouwehoeren met z’n allen, je ligt daarom ook nooit vroeg op bed wat het in de ochtend moelijk maakt om er uit te gaan. Toch stonden we om 5 uur weer naast het bed om wat eieren te bakken. Barney zorgde voor de koffie terwijl de rest de boten klaar gingen maken. Rond half 7 ligt de boot in het water en kunnen we op weg naar onze stekken. Dinsdag de eerste dag dat we op snoek vissen ben ik met Wilfred, hij is de stuurman die dag en weet waar we moeten zijn. De eerste aanbeet komt dan ook snel, en om de vakantie te beginnen is dit een mooie!

Goed begin van een visdag!

Daarna gaat het snel met de aanbeten, in korte tijd weten we er nog 4 snoeken bij te vangen. Om 9 uur staat de stand op 5 snoeken en dat is niet slecht. Dicht bij de bodem vissen bleek het te moeten zijn, helemaal als de zon fel schijnt en de snoek verdwenen lijkt. Vaak komt het voor dat de vis stil blijft en niet actief is tussen de middag. Dat bleek die dag wel als we later in de middag pas weer vis beginnen te vangen. Als bijhengel hebben we een dobber in de steun staan met daaraan een grote kolblei, hopend op die ene bonusvis. Dat dit een effectief middel is bleek wel nadat de reel begon te ratelen, een mooie snoek komt na het aanslaan vol het water uit. Ook in de zomer werkt het doodazen!

Prachtsnoek!

Nu we aan de 8 snoeken zitten wouden we net zo lang doorgaan totdat we in de dubbele cijfers kwamen, het was rustiger geworden op het water en de wind ging liggen. Super om nog een paar stekken af te kunnen vissen, zeker geen verkeerde keuze want al gauw hadden we een paar  80’ers aan boord. Als we later langs een obstakel varen is het weer de reel die we horen, dit bleek na het aanslaan wel een mooie snoek te zijn. Zwaar blijven bonken onder de boot, prachtige metersnoek waar we onze eerste dag vissen mee afsluiten. En weer eens in de dubbele cijfers thuiskomen is altijd leuk!

Mooie metervis met veel power!

Rozig zitten we die avond aan de picknicktafel te genieten van een paar kilo vlees, en een paar biertjes. De verhalen komen al gauw los en het word steeds gezelliger totdat het tijd is om te gaan slapen. Snel nog even aan het water kijken en dan gauw mijn mand in. Op naar onze 2e visdag!

Ondergaande zon aan het water

Als de meeste campinggasten nog liggen te ronken staan er weer een paar verslaafde roofvissers hun materiaal klaar te maken, alsof we al uren wakker zijn schreeuwen we de hele camping bij elkaar totdat het geluid wegvalt omdat we op het water liggen. Ditmaal is Christian Vlijm aan boord, beide hopend op een mooie dag! Barney Vrijhof is alleen aan het vissen en Wilfred is een dagje op de snoekbaars aan het vissen met mijn vader.

Wilfred laat van zich spreken!

Eenmaal op de stekken krijgt Christian al gauw een aanbeet, een snoek van 85 cm met een blind oog. Nog nooit had ik dit eerder gezien, maar de eerste is weer binnen. We hebben een stek voor ogen waar we zeker van zijn dat er snoek ligt, blijven proberen is de sleutel tot succes. Ga niet te snel weg als je weet dat er snoek actief is. Ook ik krijg een harde aanbeet op mijn handhengel, als resultaat de tweede metersnoek van de vakantie. Een erg magere snoek met een grote kop, vreemd dat ze zo mager zijn want er is aasvis genoeg. Als we bijna een handvol snoeken hebben begeeft de accu het en maken we er een eind aan. Lekker relaxen op de camping en de snoek even met rust laten!

Christian in actie!
Dikke bak!!!!

Dat was deel 1 van onze visvakantie aan het water, het volgende deel zal ook zeer snel verschijnen maar word geschreven door mijn broertje Wilfred.

Tight lines,

Patrick van Asselt

3 Responses to Vakantie aan het water (1)